Horserød

mustang-maroongold4print-mdJeg har været i fængsel! Ganske vist sammen med Aventura og kun et par timer. Og vi fik lov til at komme ud igen. Men alligevel var det godt nok en speciel oplevelse …

I går var jeg i Brønshøj, hvor jeg hentede Anna i børnehaven og fik klippet hendes pandehår og hygget. Om formiddagen i dag fik jeg ordnet verdenssituationerne på Café Vivaldi i Hillerød med den søde Jytte, så jeg følte mig ganske godt rustet til at ‘rykke i fængsel’ senere på dagen …

Joan hentede mig, så vi var i god tid i Horserød, hvor de andre aventurister stødte til. Vi blev lukket ind i samlet flok, fik besked på at aflevere telefoner, elektronik og væsker i modtagelsen. Præsten hentede os og gelejdede os hen til den fine lille kirke, der ligger inde på fængselsgrunden.

Joan skrev efterfølgende på FB: “En dejlig og velsunget koncert med Aventura i Horserød fængsel. Lille kirke i en træbarak med en fantastisk akustik og et godt (og noget atypisk) publikum, der sang lystigt med, når de kendte numrene. Og så blev de hængende og drak kaffe og spiste blødt brød bagefter! Vi kommer helt sikkert igen! 😉”

Dejlig oplevelse at synge med Aventura igen. Vi var kun 11 sangere, der ind imellem sang både 5- og 6-stemmigt. Det er udfordrende kun at være 1 eller 2 på hver stemme – og hold fast, hvor er det godt for koncentration, præcision og samarbejde at være piskenødt til at kunne MIN stemme. Er i virkeligheden vild med, at vi ikke er så mange, for så er jeg virkeligt på, når vi er på. Nyder, at være del af det ‘instrument’, som vores dirigent spiller på. Og så kan jeg synge (næsten) solo sammen med de andre, der også (næsten) gør det.

Af lækkerbiskner på aftenens repertoire kan nævnes:

  • Bereden väg för Herran / Komponist: Margareta Jalkeus, Tekst: Franz Michael Franzén
  • Men der bli’r atter stille / Komponist: Povl Hamburger, Tekst: Halfdan Rasmussen
    • her skal man ikke lytte for meget efter, hvad man synger, for så blir det næsten umuligt at synge
    • “Og du skal ikke lukke dine øjne / og stå afmægtig, når det onde sker” kan jeg kun synge, hvis jeg koncentrerer mig om ikke at se alt for mange rædsomme billeder i hjernebiografen imens
  • Ubi caritas / Komponist: Maurice Duruflé
  • Så tag mit hjerte / Komponist: Michael Bojesen, Tekst: Tove Ditlevsen
    • igen en sang, hvor jeg helst ikke skal tænke alt for meget over teksten, hvis jeg skal kunne synge den uden klump i halsen
  • Fred hviler over land og by / Komponist: Niels La Cour, Tekst: B. S. Ingemann

Mums!

Skriv et svar

