Spændetrøje

Endnu en dejlig sommermorgen! Cykler op til hospitalet til min aftale med lymfødemterapeuten, Anne Forøy. Marianne, én af CAMMA-folket har fortalt om sin lymfødembehandling, der bl.a. består af nogle ‘ærmer’ (så vidt jeg lige husker). På Annes briks ligger et par bukser og en trøje, der ku ligne det, som Marianne bruger.

Ka jeg få lov til at prøve trøjen? Det ka jeg godt!

Untitled

Den ser cirka ud som på billedet, har meget lange ærmer og en krop, der skal sidde stramt, stramt. Jeg blir iklædt en langærmet hospitalstrøje inden under massagetrøjen, og så blir jeg ellers æltet til den store guldmedalje. Massagetrøjen består af en masse hulrum, som maskinen sender luft rundt i. Så der er en masse puste- og suge-lyde undervejs.

Eftersom formålet er lymfedrænage, starter trøjen med at presse mig rundt om livet (så lymfevæsken kan komme ud derfra), dernæst om ryggen og brystet (samme forklaring), skuldrene, overarmene, underarmene, hænderne. Og så den anden vej. Og forfra fra lænden op og ud til hænderne. Om og om igen. I dejlige 30 minutter.

Bagefter får jeg 10 minutters deep oscillation-massage over brystet og ud i axillen. Ligesom efter de forrige ganges massage føles det, som om armens rækkevidde øges med i hvert fald 5 cm. For én gangs skyld er der også bedre plads under højre arm, så spændetrøjemassagen har afgjort fjernet noget lymfevæske fra axillen. Fantastisk!

Hopper på cyklen og kører om på den anden side af hospitalet, hvor jeg har en aftale på onkologisk afdeling til min ellevte af sytten anti-herceptin-indsprøjtninger.

Hvordan går det? spør sygeplejersken. Det går faktisk helt fint bortset fra en del blister i munden. Især har jeg én på underlæben, der gør, at jeg bider mig selv i læben, når jeg spiser. Jamen, det har hun da råd for! Udstyret med AftaMed × 2 (gel og spray) og 1 indsprøjtning i højre lår drager jeg hjemad.

Hjemme får jeg endnu et bevis for spændetrøjens effektivitet: jeg kan passe min vielsesring! Den har jeg ikke haft på i månedsvis …


Jaja, træerne vokser ikke ind i himlen. Ud på aftenen må jeg pille ringen af igen. Desværre.

3 thoughts on “Spændetrøje

    • Det ka sagtens passe – spændetrøjen ska jo netop borttransportere lymfevæske fra vævet, og jeg ka levende forestille mig, at der er bunker af lymfevæske i en brækket arm!

      Like

      • Ja… efter andet forsøg med spændetrøjen viste det sig så, at problemet skyldtes, at en over-ivrig sygeplejerske syntes at de “strømper”, som medfølger den skinne, jeg havde på armen, var alt for store til et skravl som mig, , og derfor skulle hun lige spille smart og lave sin egen forbinding, som så fik min hånd til at hæve til dobbelt størrelse.

        Liked by 1 person

Skriv et svar

