Når canceren vinder

Finn, vores gode nabo gennem 17 år, har tabt kampen mod sin cancer. Har lige været forbi med en blomst og et kort hos Lene, hans kone, og Mikkel, hans barnebarn, som Jon legede med, da drengene var små.

Det har været en fornøjelse at ha ham i vores verden. Sammen med Lars har han bygget vores badeværelse, vores vaskerum, vores vinduesparti på førstesalen. Sammen med Lars har han holdt utallige ‘byggemøder’, hvor de ordnede verdenssituationen, nørdede med deres computere, drak et par øller, nød hinandens selskab. Sammen med Lars har han bygget sommerhus på Orø og hygget sig gevaldigt med det.

Jeg har haft utallige politiske diskussioner med ham. Enige blev vi ingenlunde. Det var heller ikke meningen. Begge nød vi at krydse klinger – bare for sjov. “Det blir vi sgu aldrig enige om, Ulla” … Næh, det gjorde vi ikke. Og heldigvis for det 🙂

Finn har haft sin gang på onkologisk afdeling i 2 år; han har fået kemo af de samme sygeplejersker, som jeg har; han har været tæt på at dø flere gange undervejs, så han og Lene har sagt farvel til hinanden igen og igen. Undervejs lagde han ikke skjul på, at han opfattede hver ekstra dag som en gave.

Da jeg opdagede min egen alien for et år siden, var det rigtigt godt at kunne høre om Finns dans med sin alien og dele historier med hinanden. Ikke nemt. Ikke sjovt. Ikke altid opløftende. Altid ærligt. Altid usentimentalt. For ham var det vigtigste at sørge for Lene og Mikkel. For mig har det vigtigste været, at Lars og Jon ku være ubange. Ved ikke, hvad jeg ellers skal kalde det. Ubange.

Trist, at han er væk. Godt, at han har fået fred. Når døden banker på, har vi levende pligt til at skønne på det liv, vi har. Synes jeg. Så nu vil jeg gå ud på min terasse og nyde solsorterne, den lune luft, den lyse aften …

Æret være Finns minde!

Skriv et svar

