Popcorn

Hvordan fortæller man børn, hvad kræft er for noget? Blogger og lærer Josefine Jack Eiby har skrevet et fint indlæg i sit fagblad folkeskolen.

popcorn

Josefine har haft modermærkekræft med spredning til lymfekirtlerne. Hendes forklaring til børnene lød som sådan:

I kroppen har vi bitte små celler, som kroppen er opbygget af. De skal være der. Men nogle gange begynder de at dele sig for meget og ender med at fylde alt for meget. Forestil jeg majskorn. De fylder ikke meget i posen, men hvis de popper, fylder de helt vildt meget. Og så er der altså ikke rigtig plads. Så vi fjerner kræften, så den ikke overtager pladsen for de vigtige organer i kroppen. Sådan en omgang popcorn fylder altså ret meget.

God forklaring, god metafor, godt billede, synes jeg! Hendes indlæg fortsætter:

Jeg ved sgu ikke om der er en læge, der kommer efter mig efter den lalleglade forklaring med popcorn. Den kom spontant til mig, og den virkede af to grunde:
Fordi det giver et billede af at har ekspanderet vildt og “noget fylder mere”.
Fordi det giver smil på læben og gør det mindre dramatisk.

Selv har jeg jo brugt metaforen med en alien, der har invaderet mig. SĂĄ hvis jeg fremover skal beskrive den som en popcorn-alien, blir det bare ekstra godt!


Eiby JJ (2017): Når læreren får kræft; folkeskolen.dk

Skriv et svar

